Analiza rynku i konkurencji: jakie informacje należy zbierać, by dostosować ofertę do potrzeb klientów?

Pakersi

Opublikowane w dniu 14.04.2023r.

Co znajdziesz w artykule?

  1. Czym jest analiza konkurencji?
  2. Jak zaplanować analizę konkurencji przed wyborem franczyzy?
  3. Zostań naszym partnerem biznesowym

Skrupulatna analiza rynku przed wyborem franczyzy to jeden z najważniejszych etapów planowania działalności gospodarczej. Ocena działających na naszym obszarze konkurentów pozwala bowiem na odpowiednie dopracowanie strategii biznesowej marki, zwiększający tym samym jej potencjał. Podpowiadamy, na co należy zwrócić uwagę, planując wejście na rynek z własną działalnością.

Czym jest analiza konkurencji oraz jakie korzyści potrafi ona przynieść?

Rzetelna analiza rynku i działających na nim konkurencyjnych marek stanowi jeden z najważniejszych elementów dobrego biznesplanu. Chcąc uzyskać przewagę nad rywalami, warto jeszcze przed rozpoczęciem działalności gospodarczej poddać weryfikacji szereg czynników, które pomogą Ci w określeniu mocnych oraz słabych stron Twojej konkurencji.

Odpowiednia ocena działań podejmowanych przez przeciwników już na starcie potrafi przynieść przedsiębiorcy szereg korzyści – dzięki analizie ocenisz ryzyko planowanej inwestycji, co pomoże Ci z kolei określić obszary, które mogą okazać się dla Twojej działalności największym wyzwaniem. Warto także dodać, że badanie rynku pozwala zauważyć panujące tendencje sprzedażowe – dopasowanie strategii biznesowej do potrzeb konsumentów umożliwi Ci skuteczne wybicie się na tle konkurencyjnych marek w relatywnie krótkim czasie.

Na jakie kryteria należy zwrócić uwagę, planując analizę konkurencji przed wyborem franczyzy?

Chcąc jak najdokładniej zdefiniować kluczowe cele biznesowe marki, warto poddać ocenie szereg czynników, które pozwolą Ci na realne zwiększenie szansy na wyróżnienie się pośród funkcjonujących już na rynku firm konkurencyjnych.

Lokalizacja

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem działalności gospodarczej w ramach umowy franczyzy, jednak nie wiesz, jaka lokalizacja pozwoli Ci na najefektywniejszy rozwój celów biznesowych marki? Przed założeniem własnego biznesu należy przeprowadzić odpowiednią ocenę potencjału demograficznego, poddając analizie zarówno strukturę demograficzną ludności, jak i zasadność wyboru lokalizacji na tle obecnych już tam konkurencyjnych placówek.

Na wstępie należy zweryfikować m.in. czy na danym obszarze mieszka odpowiednia liczba ludzi z obranej grupy docelowej. Równie istotnym kryterium jest dostępność komunikacyjna – warto sprawdzić, czy potencjalni klienci z nieco oddalonych rejonów będą w stanie dotrzeć do Twojego punktu np. samochodem czy środkami transportu miejskiego.

Analiza rynku przed wyborem franczyzy powinna zostać poprzedzona także wnikliwą oceną wybranej lokalizacji na tle konkurencyjnych firm. Należy zadać sobie pytanie: ile wynosi powierzchnia sprzedażowa konkurencji oraz jaki jej potencjał rynkowy? Badanie to pomoże Ci w określeniu dogodnego miejsca stacjonowania, np. w rejonie, w którym liczba punktów obsługi kurierskiej nie jest wystarczająca.

Strategia cenowa

Skrupulatna ocena strategii cenowej również stanowi jeden z kluczowych elementów analizy konkurencji przed wyborem franczyzy. Przed utworzeniem punktu nadania i odbioru przesyłek warto zweryfikować, jakie ruchy w zakresie polityki cenowej stosują pozostałe firmy z branży kurierskiej. Monitorowanie cen nadań u lokalnych konkurentów pozwoli na odpowiednie dostosowanie własnej oferty oraz przekalkulowanie, jaki zysk końcowy jest ona w stanie Ci przynieść.

Równie ważnym aspektem jest regularny monitoring specyfiki produktów i usług oferowanych przez konkurencję. Należy weryfikować, po jaki asortyment najchętniej sięgają klienci rywali biznesowych, analizując tym samym, jakie czynniki wpływają na jego atrakcyjność.

Strategia marketingowa

Odpowiednio przeprowadzona analiza rynku przed wyborem franczyzy polega także na ocenie działań, które dokonywane są przez konkurencyjne marki w celu promocji świadczonych przez nie usług. Tak przeprowadzone badanie pomoże Ci przede wszystkim w określeniu celów strategicznych rywali – zyskasz okazję do obrania strategii marketingowej z myślą o niszy rynkowej, co umożliwi Ci z kolei osiągnięcie przewagi konkurencyjnej.

Należy pamiętać, że efektywna polityka marketingowa powinna zostać odpowiednio dostosowana do obranej grupy docelowej. Określenie typu odbiorców, do których kierowane będą treści promocyjne, pomaga bowiem we wdrażaniu takich treści promocyjnych, które wpłyną bezpośrednio na potrzeby Twoich potencjalnych konsumentów.

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem własnej działalności gospodarczej? Zostań naszym partnerem biznesowym

Wiesz już, jak przeprowadzić analizę konkurencji przed wyborem franczyzy, jednak nadal nie jesteś pewien, czy odnajdziesz się w branży kurierskiej? Bez obaw – 94% naszych partnerów biznesowych nie posiadało wcześniej doświadczenia w nawigowaniu przesyłkami kurierskimi. Jeżeli marzy Ci się otworzenie własnego biznesu, skontaktuj się z nami telefonicznie lub mailowo, a my podpowiemy Ci, jakie warunki musisz spełnić, aby dołączyć do grupy Pakersi.