Czy kurier ma obowiązek dostarczyć przesyłkę pod drzwi?
Często zdarza się, że kurier przybywa z paczką w momencie, gdy nikogo nie ma w domu. Odbierający nieraz obwiniają firmę kurierską za nietrafione godziny, w których dostarczają przesyłki lub o to, że nie zadzwonił przed próbą doręczenia. Pracownicy infolinii niejednokrotnie odbierają telefony ze skargami, że kurier pojawił się w momencie, gdy klient był w pracy.
Choć korzystanie z usług firm kurierskich jest już bardzo powszechne, nadal wiele osób nie ma świadomości o tym, jakie obowiązki ma pracownik. Niewielu klientów orientuje się, czego można wymagać od kuriera. Duża część odbiorców ma błędne przekonanie odnośnie ich pracy, co bywa powodem wielu spięć. Jak więc przedstawiają się obowiązki pracowników firm kurierskich? Czy kurier ma obowiązek dostarczyć przesyłkę pod drzwi?
Usługa door-to-door – doręczenie do rąk własnych
Głównym zadaniem kuriera jest dostarczenie paczki lub przesyłki pod wskazane miejsce, a dokładniej pod drzwi odbiorcy. Wyjątkiem jest jednak zbyt duża waga towaru. Do ilu kg kurier wnosi paczki? Usługa door-to-door dotyczy jedynie przesyłek, które są lżejsze niż 30 kg. Jeśli waga jest wyższa kurier nie musi wnosić przesyłki na wskazane piętro. W takim przypadku odbiorca może mieć możliwość odebrania paczki np., przy bramie wejściowej do swojego bloku mieszkalnego.
Istnieje również możliwość pozostawienia paczki w punkcie odbioru w momencie, gdy odbiorcy nie było w domu lub nie istniała możliwość przekazania przesyłki np. do rąk sąsiada. Firmy kurierskie powiadamiają o tym fakcie przez SMS, a klient może odebrać towar w określonym czasie.
Kontakt telefoniczny z kurierem – czy jest obowiązkowy?
Zdarza się, że klienci są niezadowoleni z usługi kuriera, ponieważ nie zadzwonił lub nie wysłał smsa, powiadamiającego o jego wizycie. Pracownik firmy kurierskiej nie ma jednak obowiązku kontaktu z odbiorcą. Jest to tylko jego dobra wola. Kurierzy coraz częściej decydują się na kontakt telefoniczny, ułatwiając sobie organizację pracy i czasu, który jest dla nich szczególnie ważny. W momencie, gdy pracownik musiałby dzwonić do każdego odbiorcy i ustalać z nim godzinę odbioru, mogłoby to całkowicie zaburzyć jego plan dostarczenia przesyłek.
Aby ułatwić nieco proces dostarczania paczek firmy kurierskie zdecydowały się na wysyłanie drogą mailową lub sms-ową powiadomień o prawdopodobnych godzinach przybycia pracownika. W informacji często znajduje się również numer telefonu, pod który można zadzwonić i indywidualnie umówić się na odbiór w innych godzinach. Niektóre firmy kurierskie udostępniają swoją aplikację, dzięki której – po wpisaniu numeru przewozowego przesyłki – można odszukać, gdzie dokładnie znajduje się kurier.
Godziny dostarczenia przesyłek
Każdy, kto decyduje się na skorzystanie z usług firmy kurierskiej chciałby, aby transakcje były wygodne, dostarczone szybko, a zarazem tanio. Choć przesyłki ekonomiczne wyróżniają się niską ceną – nie zawsze mogą być dostarczone w terminie, który pasuje klientowi.
W momencie, gdy odbiorca chce wyznaczyć możliwe godziny odbioru musi liczyć się z koniecznością zapłacenia wyższej sumy, gdyż jest to usługa dodatkowo płatna.
Błędnym przeświadczeniem jest więc pogląd, że to, co opłacone – musi być wykonane tanio, szybko i wygodnie. Jeżeli więc klientowi zależy na czasie – może zdecydować się na wykupienie wyboru przedziału godzinowego. Wówczas będzie miał pewność, że nie spotka go niemiła sytuacja.
Odbiór i sprawdzanie paczki przy kurierze
Przed potwierdzeniem odbioru obowiązkiem klienta jest sprawdzenie stanu przesyłki, którą dostarczył kurier. Odbiorca może więc przekonać się, czy paczka nie została uszkodzona i czy nie została otwarta. Jeśli więc zauważy jakiekolwiek nieprawidłowości, może otworzyć przesyłkę i zobaczyć w jakim stanie jest jej zawartość. Kurier w tym czasie musi pozostać przy odbiorcy i w przypadku zauważonych zniszczeń – spisać protokół w dwóch kopiach. Czynność tę należy wykonać przed złożeniem podpisu odbioru paczki. Momencie, gdy odbiór zostanie podpisany wcześniej kurier nie ma obowiązku czekać na kontrolę zawartości. Jeżeli przesyłka nie nosiła śladów uszkodzeń z zewnątrz, natomiast jej wnętrze uległo zniszczeniu, odbiorca w ciągu 7 dni może zgłosić przewoźnikowi szkodę.
Oznakowanie paczek – obowiązek nadawcy?
Każdy nadawca powinien pamiętać, że to on jest odpowiedzialny za odpowiednie umieszczenie listu przewozowego na powierzchni opakowania. Jeśli więc etykiety zostaną przyklejone błędnie i w wyniku tego przesyłki nie zostaną doręczone do odpowiednich osób – firma kurierska nie ma obowiązku zwrócenia kosztów transportowych. Odpowiedzialność za poprawne naklejenie oznakowania leży po stronie nadawcy.
Jeśli chcesz skorzystać z usług firmy kurierskiej i dostarczenia przesyłki do domu pamiętaj o tym, aby dokładnie zapoznać się z regulaminem przewoźników. Sprawdź, jakie obowiązki leżą po stronie kuriera, a jakie po Twojej. Dzięki temu unikniesz rozczarowania, związanego z procesem dostarczenia. Dowiesz się m.in. czy kurier musi wnieść paczkę o danej wadze. W razie ewentualnych problemów będziesz mógł dochodzić swoich roszczeń, jeśli usługa nie zostanie zrealizowana poprawnie.