Uszkodzona przesyłka kurierska. Co robić w takiej sytuacji?
Co znajdziesz w artykule?
Profesjonalne firmy kurierskie dokładają wszelkich starań, by paczki trafiały w ręce adresatów w nienaruszonym stanie. Stosują również sprawdzone, dobre praktyki, które ograniczają ryzyko zniszczeń. Niestety, musimy liczyć się z ryzykiem, że wyczekiwana przesyłka dotrze do nas w uszkodzonym stanie. Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Sprawdź, jak właściwie zareagować i jakie prawa Ci przysługują.
1. Dokładnie sprawdź uszkodzoną przesyłkę
Podczas odbioru paczki należy dokładnie obejrzeć pakunek i sprawdzić czy zewnętrzne opakowanie nie nosi śladów zniszczenia. Co powinno wzbudzić niepokój?
- •ubrudzony papier, karton lub folia ochronna,
- •ślady przepakowania towaru,
- •zgniecenia bądź naderwanie,
- •ślady otwierania pudełka.
Jeżeli stan paczki przykuje naszą uwagę, powinniśmy poinformować o tym kuriera. Warto jednak pamiętać, że uszkodzenia zewnętrzne nie muszą oznaczać zniszczonego produktu. Należy podkreślić, że do podstawowych zadań kurierów – oprócz dostarczania przesyłek – należy wsparcie konsumentów w kryzysowych sytuacjach. Dlatego obowiązkiem pracowników firm przewozowych jest zweryfikowanie zawartości pakunku razem z odbiorcą. W przypadku gdy okaże się, że towar uległ zniszczeniu, należy spisać protokół szkody.
2. Stwórz protokół szkody uszkodzonej paczki
Protokół szkody należy spisać w obecności kuriera w momencie doręczenia paczki i umieścić na nim podpis zarówno doręczyciela, jak i swój. Może się jednak zdarzyć, że pracownik firmy przewozowej nie będzie miał czasu na poświęcenie dodatkowych minut potrzebnych do stworzenia protokołu. Wówczas możemy go poprosić o notyfikację w protokole odbioru, stanowiącą o tym, że zgłaszamy uszkodzenie paczki. W dalszym kroku powinniśmy zadzwonić na infolinię firmy kurierskiej, za której pośrednictwem ustalimy dogodny termin spisania protokołu szkody z doręczycielem.
W standardowym protokole szkody musimy odpowiedzieć na kilka następujących pytań:
- •Czy opakowanie zewnętrzne przesyłki jest uszkodzone, jeśli tak, to w jaki sposób?
- •W co jest opakowana paczka?
- •Czy na paczce umieszczono oznaczenia ostrzegawcze? Jakie i gdzie są umieszczone?
- •Jak wygląda opakowanie wewnętrzne produktu?
- •Jaki jest rodzaj szkody? (np. zmoczenie, stłuczenie, wgniecenie, porysowanie, połamanie braki w przesyłce).
3. Opakowanie nie było naruszone, a towar okazał się uszkodzony?
Zdarza się, że paczka dociera do nas w stanie nienaruszonym, ale opakowany produkt okazuje się uszkodzony. Do takich sytuacji najczęściej dochodzi w przypadku delikatnych sprzętów AGD i RTV, które nie zostały właściwie zabezpieczone folią bąbelkową. Prawo przewozowe daje adresatom 7 dni na zgłoszenie zastrzeżeń. Uwagi możemy wyrazić za pośrednictwem biura obsługi klienta – przedstawiciel firmy przewozowej przyśle do nas kuriera ze stosownym oświadczeniem.
4. Uszkodzona paczka kurierska – co robić po spisaniu protokołu szkody?
Rozpatrzenie reklamacji może wynieść nawet 90 dni, ale wiodące firmy kurierskie starają się jak najszybciej rozpatrzyć każdą sprawę i w krótkim czasie wypłacić stosowną rekompensatę. Jeżeli okaże się, że odpowiedź na zgłoszoną szkodę będzie negatywna – klient może wejść na drogę sądową lub napisać odwołanie. Należy podkreślić, że wiele sklepów internetowych ma własne procedury reklamacyjne – na przykład ponownie wysyłają nowy produkt, dlatego warto zgłosić szkodę również do nadawcy zamówionych produktów.
Uszkodzona przesyłka kurierska DPD? Nadaj przesyłkę w punkcie i uniknij problemów
Jako sieć punktów kurierskich możemy zaproponować Ci nie tylko korzystne ceny, ale również profesjonalne zapakowanie i zabezpieczenie towaru. Pakersi pozostają także w stałym kontakcie z klientami, a w razie potrzeby – niezwłocznie reagują na kryzysowe sytuacje. Pamiętaj, że dostarczamy przesyłki kurierskie we wszystkich możliwych gabarytach – od deserowej łyżeczki po części samochodowe na paletach takie jak silniki czy skrzynie biegów. Potrzebujesz przewoźnika od zadań specjalnych? Zapraszamy do kontaktu.