Jaka franczyza się opłaca?

Opublikowane w dniu 26.02.2020r.

Na popularności zyskuje ostatnio system prowadzenia biznesu, znany jako franczyza. To specjalny rodzaj prowadzenia działalności gospodarczej, w której nawiązuje się ścisła współpraca B2B (business to business). To relacja firmy „mentora” oraz firmy, która chce prowadzić taki sam rodzaj biznesu. Przyjrzyjmy się temu dokładniej.

Co to jest franchising, czyli nasza franczyza?

Franczyza polega na sprzedaży produktów lub usług w oparciu na współpracy pomiędzy niezależnymi przedsiębiorstwami: franczyzodawcą i franczyzobiorcami. Franczyzodawca w ramach umowy dzieli się swoją wiedzą oraz przede wszystkim udziela praw i przekazuje obowiązki franczyzobiorcom.

System franczyzowy to zatem:

  • wiedza, w jaki sposób prowadzić konkretny rodzaj biznesu (know-how) – informacje jak założyć biznes, jak go prowadzić, jak radzić sobie z problemami,
  • marka, czyli znaki towarowe, logotypy, systemy wizualizacji wnętrz,
  • bieżąca pomoc w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Kupując franczyzę, kupujesz gotowy przepis na biznes (i często na sukces) – za 50 tys. zł, ale także za więcej, lub mniej – wszystko zależy od „pakietu” franczyzowego. Dla wielu to po prostu marka oraz informacje, jak z niej korzystać. Biznes otwarty pod rozpoznawalną marką franczyzową to w większości przypadków dosłownie „żyła złota”. Klienci dużo chętniej korzystają z usług firm, które są znane.

O czym nie dowiesz się, jeśli nie poszukasz?

Franczyza to wspólnota – grupa niezależnych podmiotów, działających na jednym, wspólnym rynku, jednak w wielu lokalizacjach. Za siłą franczyzy stoi ilość. Otwierając swój biznes, zaczynasz negocjować z dostawcami produktów lub usług. Dostajesz standardowe ceny i takimi cenami musisz operować, zdobywając klientów. Tak samo, jak konkurenci.

Franczyza daje od razu siłę grupy – jeśli marka ma 50 podległych podmiotów, to jej siła negocjacyjna jest 50 razy większa od Twojego pojedynczego biznesu. Ma to znaczenie, szczególnie że oznacza również szybsze rozpatrywanie reklamacji u dostawcy oraz pozycję VIP na rynku. Kupujesz raz interes i oszczędzasz na wszystkim – zwłaszcza na czasie.

Czy franczyza się opłaca?

Zależy od odpowiedzi na pytanie, jaką franczyzę otworzyć. Ta zaś jest uzależniona od wielu czynników, które powinniśmy sprawdzić. Przede wszystkim franczyza to marka i know-how. Nietrudno znaleźć franczyzodawców, którzy tak myślą. Z naszej perspektywy powinniśmy unikać ich za wszelką cenę.

Dobry franczyzodawca poza marką i know-how zawsze oferuje więcej. Patrząc na ofertę marki Pakersi, będzie to:

  • bieżąca pomoc,
  • dostęp do tańszych dostawców usług,
  • system obsługi klientów i wsparcia sprzedaży,
  • wskazówki optymalizujące biznes,
  • wsparcie sprzedażowe oraz marketingowe.

Aby wiedzieć, czy dana franczyza się opłaca, sprawdźmy, czy dostaniemy taki lub podobny pakiet.

Najbardziej opłacalna franczyza – czym kierować się przy wyborze?

Na rynku można spotkać nie tylko podział na pakiety pełne, czy też pakiety „wybrakowane” (patrz poprzedni akapit). Istnieje dodatkowo wiele różnych rodzajów biznesów franczyzowych oraz „franczyzowych”. Porównajmy je pod względem formy i różnic rynkowych:

Podział mógłby wyglądać tak:

  • nieruchomości – branża nie do końca odpowiednia dla franczyzobiorców, ponieważ większość tego, co przekaże Ci „mentor”, jesteś w stanie załatwić samodzielnie – zwłaszcza że nikt nie załatwi Ci klientów bez Twojej pracy.
  • gastronomia – w tym przypadku w zasadzie liczą się tylko duzi gracze, np. McDonald’s czy KFC, czyli kilka popularnych franczyz z tego rynku. Jest on już podzielony między inwestorów, zatem wejdziesz tu tylko z ogromnym kapitałem i fenomenalną lokalizacją. Mniejsze podmioty zawsze borykają się z wieloma problemami.
  • Produkty bankowe, ubezpieczeniowe, finansowe – w tej branży, choć nazywa się to czasem franczyzą, to jednak bardziej całość przypomina agencyjną sprzedaż takich produktów. Niewiele ma to wspólnego z ogólnie rozumianym biznesem.
  • Biznesy wykorzystujące efekt sieci – są to wszelkie biznesy, w których zyskujesz samym dołączeniem do sieci. Zwykle wynika to ze znaczących rabatów od dostawców lub podwykonawców udzielanych z racji olbrzymiej skali. Jako pojedynczy przedsiębiorca nie jesteś w stanie ich osiągnąć.

Idealny przykład to franczyza punktów kurierskich. Najwięksi przewoźnicy nie rozmawiają już z samodzielnymi brokerami kurierskimi, tylko z sieciami. Mniejsi przewoźnicy prowadzą rozmowy, ale oferują mniej korzystne ceny brokerowi, wysyłającemu 1000 paczek niż takiemu, który wysyła ich setki tysięcy. Korzyści są oczywiste:

  • Mając niższe ceny, wynegocjowane przez sieć franczyzową, skuteczniej walczysz o Klientów.
  • Twoje reklamacje są rozpatrywane szybciej i częściej na korzyść klienta.
  • U części przewoźników masz dwóch opiekunów – jednego terenowego, drugiego, który odpowiada na maile. Mali Klienci mają tylko jednego opiekuna, który odpowiada na maile, dopiero gdy załatwi wszystkie sprawy w terenie i telefoniczne. W efekcie szybciej dostajesz odpowiedzi na swoje pytania.
  • Jesteś obsługiwany przed mniejszymi podmiotami (liczysz się jako sieć).
  • Masz lepsze warunki obsługi (bardziej komfortowe godziny przyjazdów kuriera, lepsza kwalifikacja gabarytowa przesyłek).
  • Dostajesz dodatkowe narzędzia, automatyzujące biznes (stałe punkty odbioru – bez zleceń, systemy nadawcze i rozliczeniowe).

Biorąc to wszystko pod uwagę, wynik naszych poszukiwań dobrej franczyzy jest prosty. Rozwińmy to jeszcze bardziej.

Jaka franczyza się opłaca? Przewidywania na 2020 rok

Wiemy już jaki biznes opłaca się otworzyć. Odpowiedź jest prosta – punkt usług kurierskich. Dlaczego?

  • Rynek e-commerce rośnie o 18% rocznie, zwiększając liczbę sklepów internetowych i transakcji w zastraszającym tempie1
  • Franczyza kurierska to pakiet przewoźników, dający elastyczność w doborze oferty.
  • Fanczyza kurierska to siła sieci.
  • Punkt kurierski z narzędziami dobrego franczyzodawcy to dość szeroki lejek klientów – indywidualnych, biznesowych, korporacyjnych. Polacy kupują w sieci, zwracają produkty, wysyłają prezenty w świat. Korzystają z niego starsi, mający rodzinę za granicą i młodsi, kupujący już niemal wszystko w sieci. A my ich oraz ich dostawców możemy obsłużyć dzięki franczyzie punktu kurierskiego.

Jak to jednak wygląda w praktyce?

Punkt nadawania paczek – opłacalność biznesu

Podsumujmy więc wszystko, przyglądając się ofercie marki Pakersi. Przede wszystkim systemy nadawcze, dostarczane przez sieć, umożliwiają obsługę każdego klienta, a obsługę klienta biznesowego dodatkowo możesz zautomatyzować. Do tego otrzymujesz know-how oraz wsparcie marketingowe, sprzedażowe i serwisowe. Słowem – wszystko, co jest Ci potrzebne do osiągnięcia sukcesu. Dowiedz się więcej, zostawiając swój adres mailowy!

1 https://www.magazyn-ecommerce.pl/artykul/polski-rynek-e-commerce-rosnie-o-ponad-18-rocznie-i-rozwija-sie-najbardziej-dynamicznie-w-europie, data wykorzystania: 7.02.2020 r.