Czy franczyza się opłaca? Poznaj wady i zalety franczyzy

Pakersi

Opublikowane w dniu 03.09.2020r.

Franczyza to coraz bardziej popularny sposób na rozpoczęcie własnej działalności. Kusi ona początkujących przedsiębiorców możliwością uruchomienia firmy pod skrzydłami doświadczonego partnera biznesowego, a co za tym idzie mniejszym ryzykiem niepowodzenia. Jednak, czy rzeczywiście franczyza się opłaca? Jakie są wady i zalety franczyzy? Przeczytaj i poznaj odpowiedzi na powyższe pytania.

Jakie są zalety franczyzy?

Przedsiębiorcy w Polsce mają do wyboru ponad 1300 marek franczyzowych – dla porównania w 2008 roku było ich około 500. Co więcej, ich liczba stale rośnie, a koncept franczyzowy uważany jest za jedno z najbezpieczniejszych rozwiązań w dziedzinie biznesu. Co takiego sprawia, że inwestują w niego tysiące osób?

Znana marka i sprawdzony sposób na biznes

Głównym powodem popularności systemów franczyzowych, a zarazem jedną z ich zalet, jest brak konieczności rozpoczynania biznesu od zera. Od samego początku korzystasz z rozpoznawalności marki, która przez lata działania na rynku utrwaliła się w świadomości ludzi i zdobyła ich zaufanie. Dzięki temu łatwiej zdobywasz Klientów i szybciej zaczynasz zarabiać.

Co więcej, podpisując umowę z franczyzodawcą, otrzymujesz:

  • • know-how,
  • • licencję umożliwiającą korzystanie ze znaku towarowego marki oraz innych elementów brandingowych, a także
  • • podręcznik operacyjny, w którym znajdziesz szczegółowe opisy dotyczące metod skutecznego prowadzenia swojej nowej działalności.

Wszystko to sprawia, że unikasz błędów i czasami kosztownych w skutkach pomyłek, które bardzo często popełniają początkujący przedsiębiorcy (jak na przykład dobranie złej strategii biznesowej, czy nieodpowiedni dobór lokalizacji, przez co znalezienie Klientów staje się nie lada wyzwaniem). Kupując franczyzę, tak naprawdę kupujesz gotowy sposób na biznes. Korzystasz z doświadczenia franczyzodawcy i pomysłu, który okazał się sukcesem. Dzięki temu zmniejszasz ryzyko niepowodzenia inwestycji.

Otrzymujesz wsparcie

Zaletą dobrej oferty franczyzowej jest przede wszystkim stałe wsparcie. Co to znaczy? Najłatwiej będzie nam opisać to na przykładzie franczyzy sieci Punktów Kurierskich Pakersi. Pomagamy naszym Partnerom biznesowym już na samym początku – wykonujemy wspólnie analizę biznesową, wybieramy najlepszą lokalizację na otwarcie placówki i pomagamy w założeniu działalności gospodarczej – za darmo i przez Internet. Franczyzobiorca dostaje także kontakt do Opiekuna Wdrożenia, a w późniejszym okresie do całego zespołu Opiekunów, którzy służą mu pomocą zarówno w kwestiach formalnych, jak i merytorycznych, czy organizacyjnych.

Ważne jest również dokładne zapoznanie się z branżą. Właśnie dlatego powinieneś szukać franczyzy, oferującej cykl szkoleń, który od podstaw wprowadzi Cię w branżę, w której będziesz działał. W sieci Punktów Kurierskich Pakersi szkolenia to bardzo ważny element składający się nie tylko z teorii, lecz również z praktyki.

Co więcej, w ramach pakietu startowego otrzymujesz dostęp do 30-dniowego treningu sprzedażowego przez Internet – nauczysz się na nim, jak skutecznie pozyskiwać klientów biznesowych.

Korzystasz z siły sieci

Franczyza daje Ci siłę grupy. Jeśli dana sieć ma w swoich szeregach 50, 100 lub 200 placówek, to jej pozycja negocjacyjna z kontrahentami jest 50, 100 lub 200 razy większa. Dołączając do sieci, korzystasz więc z atrakcyjnych rabatów i specjalnych cen, których nie mógłbyś uzyskać jako samodzielny przedsiębiorca. Bardzo często bycie w sieci wiąże się również z posiadaniem statusu VIP u dostawców usług – oznacza to na przykład dostęp do indywidualnego Opiekuna, czy szybsze rozpatrywanie reklamacji.

Nie jesteś sam z działaniami reklamowymi

Zakładając swoją firmę, musisz samodzielnie zadbać o każdy aspekt jej funkcjonowania – również o prowadzone działania marketingowe. W końcu nawet najlepszy pomysł na biznes się nie sprawdzi, jeśli nie zostanie odpowiednio zareklamowany. Co musiałbyś zrobić, aby o Twoich usługach lub produktach dowiedzieli się potencjalni Klienci? Z pewnością zlecić wykonanie strony internetowej oraz jej pozycjonowanie. Przydałaby się również poczta we własnej domenie, fanpage na Facebooku, wizytówka w Google, projekty wyklejki na witrynę, wizytówki czy tablice reklamowe.

Zaletą franczyzy jest to, że wybierając odpowiednią ofertę, otrzymujesz wszystkie powyższe elementy już na starcie. Co więcej, jeśli dany franczyzodawca posiada w swojej Centrali dział marketingowy, to możesz liczyć na stałe wsparcie osób w nim pracujących, a także na efekty realizowanych na skalę ogólnokrajową kampanii reklamowych – takich jak reklamy wyświetlane na portalu YouTube.

Tak duże wsparcie marketingowe daje na przykład sieć Punktów Kurierskich Pakersi. Co ważne, większość z nich znajduje się w Pakiecie Startowym – nie musisz więc martwić się dodatkowymi opłatami.

Jakie są wady franczyzy?

Każdy medal ma dwie strony – franczyza nie jest w tym przypadku wyjątkiem. Na szczęście związanych z nią wad możesz łatwo uniknąć, robiąc dokładną analizę i porównując oferty różnych franczyz. Poniżej przedstawiamy elementy, których powinieneś się wystrzegać.

Brak swobody w podejmowaniu decyzji biznesowych

Decydując się na franczyzę, musisz mieć świadomość, że będziesz musiał prowadzić swoją firmę zgodnie z wytycznymi. Jest to oczywiście zrozumiałe, ponieważ w większości przypadków wytyczne te są dla Ciebie korzystne – dotyczą najlepszych sposobów pozyskiwania klientów, prowadzenia z nimi rozmów czy rozmieszczenia elementów w placówce, w taki sposób, aby przyciągały uwagę.

Problem pojawia się wtedy, gdy franczyzodawca swoimi decyzjami blokuje Ci rozwój i możliwość maksymalizacji zysków. Przykładem może być narzucenie jednolitego cennika dla wszystkich osób zrzeszonych w sieci. Jeśli w Twojej okolicy nie ma żadnej konkurencji, to możesz podnieść ceny. Z kolei, jeśli w pobliżu znajdują się dwie podobne placówki – na przykład punktów kurierskich, to, ustalając niższe ceny, możesz przejąć klientów konkurencji, a nawet sprawić, że zamknie ona swoją działalność.

Na taką swobodę działania pozwala Otwarty Model Franczyzowy stosowany między innymi w sieci Punktów Kurierskich Pakersi. Traktujemy swoich franczyzobiorców na zasadach partnerskich i chcemy, aby prowadzenie firmy przynosiło im radość oraz maksymalny zarobek. Właśnie dlatego dajemy im możliwość działania na terenie całego kraju, uczestnictwa w przetargach, czy ustalania własnych cen i rabatów.

Utrata zaufania klientów z przyczyn niezależnych od franczyzobiorcy

Działając w sieci każdy błąd – czy to właściciela franczyzy, czy innego franczyzobiorcy – może skutkować utratą zaufania wśród klientów i wpłynąć znacząco na Twoje zyski. Jeśli na przykład we franczyzowym salonie kosmetycznym w Trzebnicy usługa będzie źle wykonana, to taka osoba nie pójdzie do salonu tej samej marki w Opolu i nie poleci jej znajomym. Sytuacje takie jednak są rzadkie, a większość franczyzodawców ma stały kontakt ze swoimi franczyzobiorcami – dzięki temu są w stanie szybko i na bieżąco reagować w razie pojawienia się nieprawidłowości.

Elementy oferty franczyzowej

Wydaje Ci się, że najważniejszym elementem oferty franczyzowej jest jej cena? Nic bardziej mylnego! Budżet, jakim dysponujesz, jest ważny, jednak co z tego, że za franczyzę zapłacisz na przykład 4000 zł, jeśli w zamian oprócz koniecznego minimum w postaci know-how i licencji nie dostaniesz nic więcej? Niestety nadal pojawiają się franczyzodawcy, którzy oferują tanią franczyzę, ale za wydane pieniądze nie dostajesz prawie nic. W skrajnych przypadkach franczyzodawca nawet nie umieści informacji na swojej stronie, że Twój lokal istnieje. Zawsze porównuj to, co dostajesz w ramach opłaty franczyzowej z jej wysokością.

Wybierając franczyzę, zwróć uwagę, aby kontakt z franczyzodawcą nie zakończył się w momencie wpłacenia pieniędzy. Dobra oferta franczyzy powinna zapewniać swoim Partnerom biznesowym stałe wsparcie w postaci szkoleń, czy dostępu do zespołu Opiekunów.

Ukryte koszty

O ile część kosztów można podzielić na franczyzobiorców, to np. towar trzeba kupić dla każdego lokalu osobno. Również każdy lokal trzeba odnowić i to nie zależy w dużym stopniu od wielkości sieci. Uważaj więc na ukryte koszty. Jeśli franczyza jest podejrzanie tania i np. za 10 000 zł. dostajesz gotowy lokal i towar wart 200 000 zł, zachowaj szczególną czujność.

Zobacz też:

Opłaty franczyzowe

Decydując się na franczyzę, musisz ponieść opłaty wstępne i nie ma w tym nic dziwnego. Muszą one pokryć między innymi wyposażenie lokalu, licencję czy materiały marketingowe. Później dochodzą również bieżące opłaty franczyzowe oraz inne koszty związane z prowadzeniem własnej działalności – czynsz, telefon, Internet, ZUS czy wynagrodzenie dla pracownika.

Duże koszty generuje również zatowarowanie, którego trzeba dokonać w przypadku franczyzy sklepu spożywczego czy restauracji. Koszty takiej inwestycji mogą sięgać wtedy nawet kilkuset tysięcy złotych. Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, jeśli wybierzesz franczyzę usługową – na przykład Punktu Kurierskiego. Nie będziesz musiał martwić się zatowarowaniem lokalu, a w przypadku sieci Pakersi dodatkowo koszty założenia firmy, będziesz mógł wrzucić „w koszty”, obniżając podstawę opodatkowania.

Czy franczyza się opłaca?

Franczyza to idealne rozwiązanie dla każdej osoby, która boi się zaryzykować inwestycji w biznes budowany od zera lub nie ma pomysłu na własną działalność, a chciałaby uwolnić się od etatu i stać się własnym szefem. Kupując franczyzę, unikasz błędów, dzielisz koszty na całą sieć, korzystasz z siły marki i już na samym starcie posiadasz silniejszą pozycję negocjacyjną z kontrahentami. A co z wymienionymi wyżej wadami franczyzy? Kluczem do sukcesu jest dobry research i porównanie dostępnych na rynku ofert. Pamiętaj, że dobra franczyza to taka, która daje Ci stałe wsparcie merytoryczne, organizacyjne i marketingowe, inwestuje czas w szkolenie Ciebie oraz Twoich pracowników, a także daje Ci swobodę w podejmowaniu decyzji biznesowych mających na celu zwiększenie Twoich zarobków.