Wybór franczyzy w 4 prostych krokach

Pakersi

Opublikowane w dniu 30.03.2020r.

 

Zastanawiasz się nad otworzeniem własnego biznesu pod szyldem znanej marki? Przejrzałeś już kilka ofert współpracy franczyzowej, jednak ciągle nie wiesz, która z nich będzie najlepsza? Przeczytaj i sprawdź, jak dokonać trafnego wyboru!

Biznes franczyzowy to doskonały pomysł na pewny start własnego biznesu. Decydując się na taki krok możemy odciąć się od pracy etatowej i stać się własnym szefem. Dla wielu osób jest to bardzo kusząca propozycja. Jednak, aby zacząć zarabiać na franczyzie musisz wybrać odpowiednią ofertę współpracy i wiedzieć, jakie jej elementy są tego gwarancją.

Franczyza – dla kogo jest to dobre rozwiązanie?

Franczyza okazuje się strzałem w dziesiątkę, jeśli marzysz o własnej działalności, jednak boisz się ryzyka związanego z niepowodzeniem biznesu budowanego od zera. Współpraca franczyzowa zmniejsza je, a Ty zyskujesz już na starcie. Dlaczego? Bo polegasz  na doświadczeniu i rozpoznawalności istniejącej marki.

Oszczędzasz również pieniądze, ponieważ inwestycja we franczyzę jest dużo niższa od kosztów, które musiałbyś ponieść tworząc nowy biznes. W zależności od branży do kosztów należałoby wliczyć wynajęcie/kupno lokalu oraz jego wyposażenie, przygotowanie materiałów reklamowych oraz dalsza ich dystrybucja, promocja marki, utworzenie strony internetowej, kupno samochodu czy opłacenie licencji na system informatyczny.

Jeśli wybierzesz franczyzę duża część tych wydatków będzie zawierała się w  opłacie wstępnej. Dzięki temu zamiast inwestycji rzędu 50 (lub więcej) tysięcy złotych, możesz zmniejszyć ją tylko na przykład do 16-17 tysięcy . Co więcej, od samego początku masz szansę na zdobycie dużej liczby klientów –  większość osób chętniej korzysta z usług firm, które są im znane. Wybierz franczyzę jeśli prowadzisz już własną działalność i chcesz zwiększyć swoje zyski – uruchamiając na przykład punkt kurierski.

Oferta współpracy franczyzowej – jaka będzie najlepsza?

Podjęcie decyzji o założeniu działalności oraz wybranie, jaki będzie jej rodzaj to jednak nie wszystko. Pozostaje jeszcze kwestia znalezienia najlepszej oferty współpracy franczyzowej. 

Błędnym przekonaniem jest, że najważniejszym jej elementem jest wysokość kosztów opłaty wstępnej czy abonamentów. Owszem odgrywają one dużą rolę, jednak nie należy skupiać się tylko na nich. Bo co z tego, że franczyza będzie tania, jeśli jedynym działaniem franczyzobiorcy będzie pobranie opłaty franczyzowej? Lepiej zapłacić 10.000 za nic czy 20.000 za pełne wsparcie?

Jakie inne elementy umowy zawieranej z franczyzobiorcą mogą okazać się istotne? Podpowiadamy poniżej.

5. Wsparcie na start

Jeśli jesteś początkującym właścicielem firmy opartej o franczyzę, to naturalnym jest, że masz sporo pytań dotyczących spraw formalnych, organizacyjnych czy ściśle związanych z zasadami prowadzenia danej działalności. Aby nadmiar nowych informacji i obowiązków nie był dla Ciebie przytłaczający, ważne jest wsparcie i poczucie bezpieczeństwa zapewnione poprzez pomoc w założeniu biznesu franczyzowego, szkolenia czy możliwość skontaktowania się z indywidualnym opiekunem.

 

Pakiet tych elementów znajdziesz w ofercie franczyzy punktów kurierskich Pakersi. Oprócz pomocy w załatwieniu niezbędnych formalności weźmiesz również udział w 3-dniowym szkoleniu wstępnym (w jego skład wchodzi również część praktyczna) i w treningu sprzedażowym. Otrzymasz kontakt do zespołu Opiekunów, który zna odpowiedzi na wszystkie Twoje pytania. Ponadto na najtrudniejszym etapie, czyli samym początku współpracy, zajmie się Tobą Opiekun Wdrożenia.

4. Rozpoznawalne logo i nazwa

Wybierając ofertę współpracy franczyzowej skupiasz się na rozpoznawalnych markach? Często to błąd. Zgadza się w branży na przykład gastronomicznej nazwa i logo KFC czy McDonald’s wyróżniają się na tle innych brandów. Nie jest to jednak regułą. W w branży brokerów usług kurierskich istnieje wiele firm z bardzo zbliżonymi do siebie nazwami i logotypami. Może to skutkować pomyłkami Klientów, którzy zamiast naszych usług wybiorą konkurencję.

Wiele nazw składa się ze słów „kurier” lub „paczka” (w różnych odmianach), a w logo zawiera paczkę lub kopertę. Jednym z wyjątków są Pakersi, których nazwa oraz logo są na tyle charakterystyczne, że zapadają w pamięć i ciężko pomylić je z oznaczeniami innych firm.

3. Reklama i marketing

Rozpoznawalny brand to nie wszystko, aby móc liczyć na sukces nowo otwartego punktu usługowego opartego o franczyzę. Oczywiście jest to ważny aspekt, jednak skąd potencjalny klient ma wiedzieć, że akurat w jego mieście czy na tej ulicy powstał nowy lokal gastronomiczny, punkt kurierski czy sklep spożywczy?

Trzeba mu o tym powiedzieć. Właśnie dlatego franczyzy oferujące pomoc w rozreklamowaniu lokalu są warte Twojej uwagi. Szukaj firm, które oznaczą Twój punkt w mapach Google, utworzą dla niego stronę internetową, przekażą materiały takie jak ulotki, banery czy roll-upy lub zaproponują utworzenie artykułu do lokalnej gazety czy udostępnią Ci elementy promocyjne stworzone specjalnie na takie okazje jak Boże Narodzenie, Walentynki lub Nowy Rok. Mogą to być na przykład grafiki do umieszczenia na Facebooku czy plakaty do wywieszenia w placówce.

Wiąże się z tym jeszcze jedna kwestia, czyli wyposażenie lokalu. Przykładowo otwierając punkt kurierski, potrzebujesz nie tylko dedykowanych mebli czy systemu informatycznego do nadawania paczek, lecz również cennika do powieszenia na ścianę, materiałów pakowniczych, wagi czy tzw. wyklejki na szybę, która przyciągnie uwagę Klientów.

2. Własne ceny

Franczyza, która narzuca Ci ceny bez możliwości ich zmiany, nie jest najlepszym wyborem. Indywidualny ich dobór pozwala na dostosowanie cennika usług czy produktów do klientów, a także do konkurencji. Jeśli możesz ustalić ceny, maksymalizujesz swój zysk. Jak to działa? Jeśli nie masz lokalnej konkurencji – podnosisz ceny i więcej zarabiasz. Jeśli masz – obniżasz ceny, żeby w ogóle ktoś od Ciebie kupił. Franczyzy, które narzucają jednolity cennik na całą Polskę, bardzo utrudniają optymalizację zysków swoim franczyzobiorcom.

1. Brak dodatkowych usług

Ważne jest również skupienie się na jednej działalności, a nie rozdrabnianie jej na kolejne. Zysk z dodatkowych usług często okazuje się niewielki (na przykład dorabianie kluczy czy robienie pieczątek). Dodatkowo może spowodować odchodzenie docelowych klientów, którzy na przykład będą dłużej czekać na wysłanie paczki, bo poświęcasz 20 minut na ustalenia, jak wydrukować pracę zaliczeniową.

Lepiej zaproponuj dodatkowe usługi w ramach prowadzonego biznesu. Będąc właścicielem punktu kurierskiego oprócz wysyłania paczek możesz je ubezpieczać, oferować pomoc w pakowaniu czy sprzedawać materiały pakownicze stałym Klientom.  Pamiętaj również, że koncentracja działań na konkretnej usłudze ma jeszcze jedną zaletę, jaką jest tworzenie wizerunku eksperta w danej branży.

Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci w znalezieniu jak najlepszej oferty współpracy franczyzowej, a co za tym idzie, na rozpoczęcie wymarzonego biznesu. Jeśli zainteresowała Cię franczyza usług kurierskich, dowiedz się więcej na ten temat.

Skorzystaj z oferty franczyzy punktu kurierskiego Pakersi »