Jaka franczyza w małym mieście?

Opublikowane w dniu 28.02.2020r.

Chcesz otworzyć swój własny biznes w małym mieście i wpadłeś na pomysł na franczyzę? Pozostaje zatem wybrać odpowiednią ofertę i startować z realizacją marzeń. Tylko na jaką ofertę warto postawić? Sprawdźmy to razem na praktycznym przykładzie.

Franczyza a małe miasto – co wybrać?

Małe miejscowości są często ignorowane przez duży biznes, ze względu na ograniczoną liczbę potencjalnych klientów. Zupełnie niesłusznie, ponieważ ci, którzy nie boją się tego rynku, mogą zarobić naprawdę dobre pieniądze. Będą po prostu dostarczać usługi, których zazwyczaj brakuje. Czyli jakie?

W małym mieście zazwyczaj nie brakuje standardowych usług, dostępnych niemal wszędzie – stacji paliw, sklepów spożywczych, drogerii, drobnej gastronomii, pośredników w nieruchomościach, placówek bankowych. Warto przyjrzeć się tym firmom w swoim mieście i sprawdzić, ile jest opartych o franczyzę. Wynik może zaskoczyć.

Jednak z powodu błędnego przekonania o trudności prowadzenia punktu nadawania i odbioru paczek w małym mieście, można odnotować częsty brak punktu usług kurierskich.

Otworzenie takiego biznesu może mieć wiele zalet:

  • Często to będzie jedyny podmiot w okolicy – brak konkurencji.
  • Klientów obsługujesz również zdalnie – nie musisz zamykać się na jedną miejscowość.
  • Niewielka liczba mieszkańców to podatność na marketing wirusowy – jeżeli będziesz profesjonalnie obsługiwał klientów, kolejni mogą przyjść z polecenia.
  • Czynsze w mniejszych miejscowościach nie są tak wygórowane, jak w dużych miastach (to oczywiście jest dość umowna kwestia i zależy od lokalnego rynku).

Dlatego franczyza w małym mieście, w postaci punktu kurierskiego, często może okazać się dobrym pomysłem. Warto jednak sprawdzić go na bardziej praktycznym przykładzie.

Pomysł na biznes w małym mieście – punkt kurierski Pakersi

Franczyza marki Pakersi może świetnie się sprawdzić, jeśli Twój rynek to małe miasto. Pomijając oczywiście korzyści z poprzedniego akapitu, warto również zwrócić uwagę na to, że:

  1. Dostajesz możliwości wysyłki paczek i palet z pomocą kilku przewoźników. W małych miejscowościach kurierzy pracują w różnych godzinach, jednak oferta Pakersów nie jest podatna na takie utrudnienia – po prostu wybierasz innego kuriera, jeśli któryś nie może już przyjechać.
  2. Możesz uruchomić usługę awizacji – często jako pierwszy punkt w mieście. Nie tylko zarobisz na wydawaniu paczek, ale szybko zbudujesz dobrą pozycję na rynku, dzięki budowie świadomości marki. Jako punkt wyspecjalizowany w przesyłkach, łatwiej zdobędziesz zaufanie do usługi awizacji, niż na przykład sklepy z taką opcją.
  3. Kurierzy w małych miastach często pojawiają się w godzinach niedostosowanych do pracy klientów. Dlatego nadawcy często zabierają przesyłki ze sobą i zostawiają w punktach w dużych miastach lub w pracy. Dzięki Tobie będą mogli zostawić paczkę stacjonarnie i nie martwić się o to, czy zostanie odebrana. Oczywiście dzięki temu zarabiasz.
  4. Zawsze możesz obsługiwać klientów zdalnie również z okolic miasta, a nawet innych części regionów. Nie martwisz się zatem, że zabraknie Ci podmiotów, z którymi możesz współpracować. Jeśli masz w pobliżu jakąś strefę ekonomiczną, to często będziesz jedynym oferentem dla obecnych tam firm.
  5. Znane są przypadki, w których punkt kurierski Pakersi w małym mieście zastąpił standardową Pocztę, zdobywając monopol dzięki bardziej przystępnej obsłudze i zdecydowanie szerszej ofercie.

Patrząc zatem z szerszej perspektywy, okazuje się, że franczyza w małym mieście to ogromna szansa, a nie skomplikowany biznes bez możliwości rozwoju. Należy jednak odpowiednio wybrać rynek. Pomysł na punkt kurierski musi odpowiadać na potrzeby rynku.

Franczyza na wsi – czy to ma sens?

Biznes często unika również wsi, ponieważ zagęszczenie odbiorców usług jest zbyt małe, by to się opłacało. Niestety z franczyzą jest podobnie – również kurierską.

Analizując problem, jakim może być franczyza na wsi, trzeba bardziej spojrzeć z perspektywy możliwości. Mniejsze zagęszczenie sprawia, że szybciej da się poruszać po niezakorkowanych drogach. Możesz często w kilkanaście minut dojechać do najbliższego miasta, w którym prowadzenie odpowiedniego biznesu jest bardziej opłacalne i ma większy potencjał. W takim układzie, możesz oczywiście obsługiwać klientów z okolicznych wiosek – zdalnie z punktu w najbliższym mieście, lub przyjmować ich stacjonarnie (im też będzie wygodnie do Ciebie dojechać). Taki układ jest zdecydowanie bardziej sensowny, a opłacalność biznesu dużo większa.